وعاد جحا

فى الليلة الثانية
جلست الأميرة دودى إلى الأمير مهند فقالت بلغنى أيها الزعيم المزعوم ذو العقل الضلم والكرش المبروم
أنه لم خرج جحا فى هذا الزمان فى زى شاب روش وجنان. وعلم الناس بخروج جحا الهمام ذهبوا إليه
ملتمسين الحل السليم
وليهنئوه بسلامة الوصول ويشكون إليه همهم التقيل علهم يجدوا عنده الخبر اليقين فهم يدركون أنه شخص حكيم.
فلما قابلهم جحا قال أعلم مشاكلكم فى هى مشاكل كل عصر وليست فقط فى مصر فهى مشاكل الراعى والرعية
والأزمة الإقتصادية
وغياب الديمقراطية .فتعجب الناس من كلام جحا وكيف عرف مشاكلهم بهذه السرعة.
فقال جحا ببساطة لأنها مشاكل من سبقكم بين الكوسة والوساطة وعدم المساواة بين ابن تيمور وابن جحا
اقصد وعدم المساواة بين ابن الأمير وابن الخفير.
فقالوا وماذا أنت فاعل ياجحا الخمام؟
فقال لهم سأحاول أن أعيش بسلام بعيدا عن الضغوط والأوهام. فى ظل شجرة قريبة أحسن من انى أروح ورا الشمس البعيدة.
وادرك دودى الصباح فسكتت عن الكلام المباح.

60 التعليقات:

حجا
أولا أهلا بك فى عالم التدوين
وربنا يبارك فى أفكارك الحكيمة
وأنا عجبنى جدا أسلوب الروايات إللى مكتوبة كلام البوست

تقبل مرورى

طريقة جميلة بس جحا اتغير بقى بيخاف اهوه احسن برضه احسن ورا الشمس بعيد قوى

حجا باشا

ماشيانان مع العصر الجديد والهى تك

نفسى اعرف ماركة الحمار ..!!

هههههههههه

بص انا عارف ان حجا سليط اللسان وجرئ وذكى فى معالجة الامور بسخرية مضحكة

لكن اننا ننام تحت الشجرة ..اممممممممم

يبقى كدا حجا خلاص فعلا كدا ..يبقى ركب العربية واتنازل عن حماره العبقرى

ايه ده معقول حتي جحا بقي بخاف

ده كان اجمل حاجه فيه انه عوي وبيقول الحقيقه ومش بيخاف

يلا معلش ماهو جحا 2009

باذن الله متوقعه ان المدونه هتلاقي صدي كبير وهتبقي حلوه جدا


ماشاء الله علك ربنا يوفقك

ههههههههههههههههه

اية دة كدة من اولها خوف يا عم جحا
متخفش الشمس دى مش بتلسع دى بتحرق بس

شوفت حاجة بسيطة ازاى!!!!!!!!

انا عايزة شجاعة وجرأة
ولما يحصلك حاجة ويقولوك مين اللى حرضك
متجبش سيرتى انا مش هنا

هههههههههههههههه

تحياتى

جمييلة اوي عجبتني طريقة السرد اوي

بس شكل حجا ناوي يمشي جنب الحيط :)

ربنا يستر وميعلمش المدونة بسحابة ^^

دمت بخيررر

تحياتي ,,,,

السلام عليكم
أسلوب رائع وساخر فى تناول مشاكلنا ولكن عيب عليك يا جحا إنك تطلع خواف زى بقية الشعب دا إنت الكبير بتاعنا
هههههههههه
وتقبل مرورى

اهلا بيك يا جحا
نورت عالم التدوين
وان شاء الله شكلك كدة هتنتشر بسرعة
لان اسلوبك فى الكتابة دمه خفيف

تحياتى

سيدي الفاضل جحا افندي

احييك على رشاقة اسلوبك وبديع كلماتك

بس من الاول كده هنبتديها خوف
ههههههههههههه

فين الشجاعة والتضحية
لالالالالالالازم تعمل حاجة وتنقذنا من براثن الأزمة الاقتصادية والخنقه السياسية والنفوس الشريرة التي تعربد في البلاد والعباد

ههههههههههههههه

جميل جدا اسلوبك وبارك الله فيك

مزيد من التميز والابداع

في حفظ الله

رائعة بجد
أهلا بحضرتك فى التدوين
البوست تحفةةةةةةةةةةة

متابعة مع حضرتك

المهاجر
أهلا وسهلا بيك فى بيت جحا
ويارب تكون البداية كويسه
انتظر المزيد
منورنى

مامة مازن
ايوه ياماما شوية خوف صغننين كده ههههههههههههه

AhMeD RaDy
حاليا مبقاش فى فلوس حتى تجيب الحمار ههههههههههههههه
لا لا متقلقش انتظر البوستات الى جاية دى مجرد هدنة لكن جحا مقدرش يمسك نفسه

ديالا
تؤتؤ دى مجرد هدنة مش خوف
انتظرى القادم
منورانى

حبيبه سى السيد
من أول قلم هقول على كل حااااااااااااجة
هههههههههههههههه
منورانى

قلب ارهقته الاحلام
كويس انى البداية مقبولة
شوية صبر ونشوف جحا هيكمل جنب الحيط ولا لاايه
منورانى

شموع
الكبير شكله هيغرقكم بعد كده هههههههههههههههه

nona
أن شاء الله
يارب المدونة تلاقى قبول عند الناس

قلم رصاص
انتظر القادم ربما نجد حلا

ومازلتُ أتعلم
الحمد لله إنى البداية عجبت حضرتك
إن شاء الله القادم يكون أحسن

هههههههههههههههه..أسلوبك الساخر عالي أوي..بإذن الله نبقي صحاب
:))
تحياتي

وعلى رأي المثل:
امشى جنب الحيط .. تطلع البت لامها :))

micheal
منورنى طبعا
وأكيد إحنا أصحاب

مجرد مدونة
لا امشى جنب الحيط يحتار عدوك فيك
ههههههههههههههههه
منورنى

جحا متمرد على قوانين العصر
لربما يكون كل شاب فينا جحا
ياليت الزمان يتغير

منمنمات نادرة
ربما يتغير الزمان وتبقى المواقف

ههههههههه الجبن سيد الأخلاق وبعدين انت فضلت تدينى فى جرعات أحلام بإننا هنلاقى الحل عندك وأخرتها تقولنا هتروح تقعد تحت الشجرة طيب هو المكان هناك ضل أنا عارفة وبعدين اعمل حسابى معاك فى البرتقال أوعى تنسى هههههه

دمت ودامت ابتسامتك

(Joudy)
أحيانا بيكون الجبن لذيذ وطعمه حلو بس ده الجبن الى بيتاكل ههههههههههههههههه
انتظرى البوست القادم

ياااااعينى داجحا اتغير خاااااااااالص؟ ودا من ايه بس يلا هو اللى شافه شويه دا حضر كله كله لازم يبأه كده.:(
منور يامشكوم باشا قصدى ياجحا باشا نعالى اقف فى الطابور جمب اخواتك:)

جحا
انا وال مره ازور مدونتك وبجد جميله وفاكرك حلوه ربنا يكرمك يارب البوست جميل يا جحا ربنا يكرمك اكتر واكتر

ايه الجمال ده يا يا كبير
ايه الحلاوه دى
شكلك ناوى على تقيل بالسجع الجميل ده
وكويس انى لحقت الحلقات من الاول
عشان نتابع ابن تيمور وابن شفيقه

باين عليك حكاية ياجحا
انا هااتابع مدونتك وهاسجلك في المفضل عندي
تسلم ايديك
سحر غريب

حجا بيه
حمد الله علي العودة لهذا الزمان المشئوم
و ايه اللي رماك هنا !
روح عيش بعيد في بلاد ديموقراطية اهلها لا ياكلون الا الملوخية و ينعمون بجميع حقوقهم الدستورية

تحياتي و احتراماتي

محسوبك المعلم صاحب المطعم

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
أها الأيام بتغير كتير
إنتظرى القادم

العراف
إن شاء الله الى جاى يكون أحسن

THE illusionist
الشرف ليا طبعا انك لحقت من الأول
منورنى دايما

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا
ده شرف ليا طبعا إنى حضرتك تسجلينى عندك
منورانى دايما

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة
محمد باشا
يمكن فى يوم يتغير الحال ونعيش فى أمان
منورنى

مدونة رائعة وهادفة وممكن تعمل حاجة زي ما أنت عايز
ربنا يوفقك

ويبقى التواصل

العزيز جحا المصرى
تحياتى
كيف لى ان اعرف مكان الملك السعيد لاروى لها روايات فشكول المتفشكل عل وعسى ان يرق قلبه لحالى وحال معظم الرعيه واقول له ايها الملك السعيد ذو العقل الغير رشيد بلغ بى الزبى وحالى العباد كرب وحياتهم كلها تعاسه وغم ونكد وضنك

اول زياره لمدونتك الرائعه واسجل اعجابى بها
تحياتى جحا المصرى

حمله دعم قناه الهدى الاسلاميه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تتعرض قناة الهدى الناطقة باللغة الإنجليزية لدعوة غير المسلمين إلى أزمة هذه الأيام وتحتاج للدعم قبل أن تسقط !

وقد دعا فضيلة الشيخ / محمد حسان كل قادر مستطيع ولو بالشيء اليسير أن يساعدة القناة في أزمتها

وقد قال حفظه الله بأن الأمة تأثم إن سقطت هذه القناة !

فها نحن الآن نضع بين يديكم حملة لدعم القناة للنهوض بها فمن يستطيع المساعدة فاليفعل كذلك نرجو نشر هذه الموضوع في كآفة المواقع والمنتديات

طرق الاتصال بالقناة من الموقع الرسمي لها

Email: feedback@huda.tv

Office Tel: +202 3 8555 252

Office fax: +202 3 8555 254

LIVE Tel: +202 3 8555 248/249

بيان من موقع القناة لمن يريد رعاية برنامج .. عبر هذا الرابط
http://huda.tv/pages/sponsor_form.html

فمن لم يستطيع المساعده بالمال ينشر الخبر فى المنتديات والمدونات

اروا الله من انفسكم خيرا

ألف مبروك ع المدونة

دمها خفيف أوي

وأسلوب الكتابة تحفة اوي عجبني

:)

حاسس ان اليوم ده مش هشوفه في الدنيا

الشماعة
وبعدين فى الطــــــبع الغريـــب يا جماعة
كل واحد لغـــــلطة مفصــــل لـه شـماعة
يعلق عليها عيوبه ونفــــــسة الملتـــــاعة
ويدارى الخـــــيبة بدل مواجهتها بشجاعة
وهو فاكر عمل اللى عليه فى نفس الساعة
ولكنه زيه زى اللى بيحــــرق نفسه بولاعة
بعد فترة هيحس مدى التقصير والبشــــاعة
فى حق نفسه المغيبه وكأنه فى بلاعــــــة
ولا يبقى له غير الندم والعطش والمجاعة
=============
ناجح يوسف فهمى

هههههههههه
حلوة ابو كرش مبروم بس انا اعرف ان الفلوس في كرشه يبقي منفوخ مش مبروم
علي العموم تحياتي لك يجحا انا اول مرة اخش مدونتك وياريت تخش مدونتي وتشوفها هي لسه في الاول بس يهمني رايك
وجعت دماغك معلش
سلام

ليك تاج عندى تعالى استلمه

سعداءبالمرور هنا وندعوك للأشتراك فى برنامجنا الأذاعى من الأذاعه الرئيسيه لمصر اى أذاعة البرنامج العام ويذاع يومياالتاسعه وعشر دقائق صباحا عدا الجمعه.

التفاصيل فى
المدونه
http://netonradio.blogspot.com
الموقع
http://stop.to/cairo

تحاتنا وامنياتنا لك بالتوفيق

جحا

اهلا بيك فى عالم التدوين وعجبنى نشاطك من الاول بجد

بجد اول جزء ضحكنى اوى مناسب مع العصر بتاعنا جدا

والفكرة جديدة ولذيذة

تحياتى

ايمى

اول زياره ليا اولا الف الف مبروك للمدونة

واضح انها هتكون مدونه جامده واسلوبك بسيط ولذيذ

معتز شاهين - باحث تربوي
أهلا وسهلا بحضرتك ومنور المدونة
ويبقى التواصل

فشكووول
العزيز فشكول
شرفتنى بالزيارة الكريمة
سأبحث لك عن تلك الرواية ههههههههههه
دام تشريفك لى

morgana
الله يبارك فيكى
إن شاء الله الى جاى يعجبك أكتر

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة
ياراجل متقولش كده
لما جحجوح يقولك جاى يبقى جاى ههههههههههههههههههه

ابو المفاصل الواصل
ويبدو ان الشماعة ستظل بيننا

nona
حاضر بإذن الله هحاول أجاوب فى اقرب فرصة

EMMY BABY
المدزنة طبعا منورة
يعنى المقدمة بس الى عجبتك
نحاول نعدل فى المستقبل

كيــــــــــــارا
الله يبارك فيكى
المدونة نورت بجد
فى إنتظارك دوما

برضه اسمها روش قوي دودي دي
يعني اسمها نمشيه
لكن مهند؟
ويبقى أمير
ده واد تركي خرع ولا ينفع حتى غفير
هههههههههههههههههههههههههه

ورينا حكاويك يا جحا
مشتقاين لحكاوي جحا النايم في ضل شجرة
بدل ما يروح في صاروخ للقمرة

تحياتي

السلام عليكم
ماشالله ادي جحا بقى بيفهمها
وهي طايرة
السكوت من دهب
حكمة وقالوها للزمن الاغبر ده
هههه
اسلوب جميل

حتى جحا راجع سالبى يرجع مكان ماكان احسن

AddThis

Bookmark and Share